Et olisi yksin, jos sanoisit, ettet ole koskaan kuullut Outcastista. Se oli nimike, jota jäin kaipaamaan tuolla aikakaudella. Kyseessä oli vuonna 1999 ilmestynyt, hurjasti kehuttu peli, joka käytti tuolloin vallankumouksellisena pidettyä moottoria. Se kehui maailman monimutkaisimpia vuorovaikutussuhteita, partikkeliefektejä ja tekoälyä. Outcast vaati melkoisen huippuluokan järjestelmän edes toimiakseen, joten siitä tuli lopulta kaupallinen epäonnistuminen. Nämä edistykselliset järjestelmät sopivat kuitenkin nykypäivän moderniin pelimaailmaan, joten Outcastin uusintaversiossa on paljon järkeä, kun otetaan huomioon klassikkopelien nykyaikaisten versioiden suosio.
Outcast Second Contact on täysin tuore uusintaversio, joka on rakennettu alkuperäisen pelin pohjalta ja jonka sankari näyttää retrofuturistiselta versiolta Nathan Drakesta. Lukuun ottamatta grafiikan päivittämistä ja muutamien asioiden hienosäätöä, jotta se eläisi paremmin vuonna 2017 kuin vuonna -99, Outcast Second Contact on sama peli, joka julkaistiin tuolloin, mikä antaa aivan uudelle yleisölle mahdollisuuden elää uudelleen - tai elää ensimmäistä kertaa - pelijulkaisuissa paljon kiitosta saaneen pelin. Katso yllä oleva traileri nähdäksesi rinnakkaisvertailun näiden kahden pelin välillä.
Yksi mielenkiintoisimmista asioista Outcastissa, jopa 20 vuotta myöhemmin, on se, että pelin jokainen NPC on ainutlaatuinen. Heillä on omat taustatarinansa, tehtävänsä ja jopa elämänsä. Vuorokaudenajan mukaan jokainen NPC elää omaa elämäänsä, etkä löydä heitä seisomasta samassa toistuvassa paikassa. Juttelemalla minkä tahansa NPC:n kanssa saat lisätietoja kielistä ja maailmojen olennoista, mikä lisää pelin sisäistä sanastoa ja lore-kirjastoa. Kaikkien näiden tietojen hankkiminen on tärkeää, kun liikut eri maailmoissa ja suoritat niiden tarjoamia erilaisia tehtäviä.
Outcastissa kaikilla teoillasi on merkitystä. Tehtävien suorittaminen yhdessä maailmassa vaikuttaa asioihin toisessa maailmassa. Se on jotain, mitä nykyaikaisissa peleissä on ollut jo jonkin aikaa, mutta on aika uskomatonta ajatella, että tämä järjestelmä oli kehitetty jo ennen uutta vuosituhatta. Taistelu on kokonaan strafe-pohjaista ammuskelua, ja yksi tärkeimmistä asioista, joita he päivittivät, oli tehdä ammuskelusta nopeampaa modernissa pelissä. Alkuperäinen peli oli hidastempoinen sen ajan renderöintinopeuden ja prosessoinnin vuoksi, mikä teki uusintaversiosta lähes pelikelvottoman. Tällaiset pienet parannukset ovat ne, jotka vievät vuoden 1999 klassikkopelin ja antavat sille kosketuksen moniin pelaajiin, jotka eivät ehkä olleet edes syntyneet pelin julkaisun aikaan.
Outcast Second Contact on mielenkiintoinen takaisku, jonka strafe-pohjainen pelattavuus muistuttaa minua paljon Dark Voidista (miksi mikään muistuttaa minua Dark Voidista, on minulle yhä mysteeri, mutta se on artikkeli toiselle kerralle). Vuoden 1999 kehittynyt maailman tarina, tekoäly ja tehtäväjärjestelmät löytävät paikkansa vuonna 2017, sillä peli kunnioittaa alkuperäistä julkaisuaan ja päivittää samalla grafiikkaa ja joitakin yksinkertaisia seikkoja, jotta ne sopisivat paremmin nykyaikaisen pelaamisen aikakauteen.
Kannen kieli: Englanti